Markarbete

Gårdagens markarbetspass gick så jävla bra!
Sara var väldigt bra att rida för och jag tror aldrig han jobbat på så bra och blivit så mjuk som igår.
Vi gjorde inte speciellt avancerade grejer egentligen men det gav otroligt mycket.
Känns som att hoppträning för Cattis och markarbete för Sarah kan bli jävligt bra (ursäkta ordvalet).

Vi började rida på mittvolten och vid mittlinjen ställa om och göra en mindre volt.
Detta gjorde jag varje gång jag kom till mitten (bilden nedan, i know mina paint skills är fantastiska...).
Medans jag gjorde det så skulle jag hela tiden tänka på att överböja honom lite, speciellt i högervarv
då han är lite stelare där. Sen skulle jag även sträva efter att få honom i en lite djupare och lägre form,
så han skulle arbeta mer med ryggen och även bli mer avslappnad själv. 

Övningen är väldigt simpel, men gjorde honom mjuk och fin i sidorna (gjorde det i alla gångarter).

Därefter jobbade vi på fyrkantsspåret och jag skulle hela tiden tänka på att använda hörnen mer,
att jag då verkligen skulle testa och se att jag kunde få runt honom ordentligt för skänkeln.
Jobbade även en hel del i serpentiner, där jag saktade av till skritt när jag skulle ställa om
och sedan gick upp i trav igen efter några steg. Ett bra vis att kolla så man har dom stabila i formen,
då de kommer att gå upp ur form om dom inte är det.

En hel del arbete blev det även innanför ståret.
Ungefär 2m innanför skulle jag rida, för att kolla att han inte tar hjälp av staketet när jag rider på fyrkantsspåret.
Kolla att jag kunde hålla honom rak och att han inte vinglar, en riktigt bra grej faktiskt.
Körde även en hel del skänkelvikning, både i bågar från mittlinjen och lite som en halv volt ut till spåret
och även vanliga, från mitten till spåret.

De här övningarna gav väldigt mycker + att Sarah var väldigt bra på att förklara,
så jag fick till honom riktigt bra, väldigt mjuk och fin i sidorna.
Även ett mycket bra arbete i bak och rygg.


Sarah och ngn häst ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0