Tja bloggen, tänker typ på dig ibland ja, saknat mig?

Min dag har varit "fett värd" (som nu har blivit mina nya favorit uttryck eller ja, efter 'men hallå'),
tog sovmorgon och åkte sen in på webbdesignen, visade upp det jag gjort och kunde dra efter typ 2min,
helt underbart, fick närvaro också, härligt!
Sen så va biologin inställd då hela naturavdelningen stängts ner pga ventilationsfel, så då tog jag bussen hem.
Red Todd, först på ridbanan och han va verkligen superfin! Böjde igenom honom och jobbade honom mycket i kort galopp för att han verkligen skulle få arbeta med dom musklerna. Sen red jag en sväng i skogen för att kunna länga ut honom.
Jag tycker att många underskattar att rida i skogen, att blanda markarbete med skogsturer är perfekt!
För en hopphäst måste vara elastisk, alltså kunna reagera snabbt och ha flera typer av galopper,
med det menar jag at de ska kunna anpassa galoppen med lätthet efter vad som behövs för stunden, typ som vi behöver ett stort ordföråd i svenska. För att kunna välja det som passar bäst i situationen man är i.
En häst med tillexempel bara en lång galopp kan få svårt att få plats inomhus och en med liten galopp får svårt utomhus. En häst som däremot kan växla, välja den typ av galopp man behöver just precis den sekunden är en häst men stor möjlighet för att lyckas. Om man hoppar de högsta klasserna, på SM-nivå, då behövs det, ena stunden kommer du in på en linje där du måste rida ihop hästen på tre galoppsprång och sedan direkt öka ut och gå på kanske fem långa. Men en oelastisk häst så blir detta VÄLDIGT svårt och den kommer få kämpa,
det kan gå, men det är lätt att bommar faller eller så kanske man inte kommer över alls.
Många tycker det är onödigt att rida ut, men det är vad man gör det till.
Jag ser det som en möjlighet att arbeta hans långa muskler, kör intervaller, reaktion, han ska agera på minimala hjälper, nästan av tanken.
När jag fick Todd så hade han korta muskler och det va faktiskt svårt att få det att stämma, men nu så är det enorm skillnad. Det finns så mycket man kan göra i skogen som man inte kan göra på en ridbana/ridhus.
Så att blanda är enligt mig det bästa + att det är bra och roligt för hästarna i andra miljöer och underlag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0