Teknik

Vi får se hur många jag får som vill läxa upp mig efter det här haha (ta det skämtsamt).

Det snackas så mycket om hur en häst ska vara, hur den ska hoppa osv. Folk "kan" så mycket men många ser så lite.
Jag är inte extremt duktig, men har ändå lärt mig en hel del om vad man ska kolla efter, dels från tränare och dels för lite eget öga. Jag har blivit mycket av en perfektionist när jag jobbar mina hästar, är väldigt petig och vet vad jag vill ha fram och nöjer mig inte förrän jag är där. Sen behöver jag självklart hjälp ibland och är som sagt inte extremt duktig, men jag skulle inte säga att jag är helt okunnig heller.
Iaf så tänkte jag ju då ta upp hur jag vill att en häst ska hoppa osv.

Många imponeras av hästar som hoppar upp sig väldigt i bak, visst det kanske ser lite häftigt ut. Men nu tänker vi efter lite, för att få upp bakbenen så högt så måste dom skjuta ifrån mer = sliter mer i bak, och kraftigare landning = sliter i fram, en häst som hoppar väldigt mycket i bak har oftast lättare att få skador än hästar som hoppar mer lagom i bak.
Sen har vi de som överhoppar sig, ja det är ju lite coolt att lägga ut en bild där hästen är högt över, men vad tjänar man på det inne på banan? Ja kanske lite större chans att vara nolla, men varje extra dm kan ta extra tid.
Vi har bomslickarna, här kan vi spara tid, men större chans för att riva.
Sen har vi hästarna som hoppar med marginal, luftar lagom mycket samtidigt som de snabbt tar sig över.
Jag gillar hästar som hoppar runt, utan att överdriva, så dom ändå kommer snabbt och mjukt över, mindre belastning på benen, sparar tid och säkrar ändå lite.

Det finns dom som gillar att komma nära, något som inte är en personlig favorit hos mig, jag har hellre en häst som väljer att hoppa av, om ett normalt läge inte blir en möjlighet. Dels för att de som hoppar av får en mjukare kurva än de som kryper intill, vilket också är en påfrestning för benen. Nu tänker ni kanske att så känslig får man ju inte vara, men tänk dig att din häst hoppar på en massa stora tävlingar med dig, hoppar tex som satan i bak och kryper intill, förr eller senare står du där och måste spruta. Om man nu inte är extremt extremt extremt duktig och kan rida hästen i fråga så otroligt bra hemma att den lyckas klara det och är väldigt tålig själv. Men oddsen att man inte får någon skada om man har den länge, det är inte så troligt.

Jag har aldrig haft en skada, jag har ridit i en massa år och har aldrig haft en skadad häst. Så jag kan ju inte vara helt bakom flötet i mina prioriteringar och min egen ridning. Sen kan man såklart ha otur och det händer något, men det är skillnad, det finns alltför många som rider sönder hästar, men gör man det så hoppas jag att man har intelligens nog att sluta rida.

Själv älskar jag Todds teknik, han hoppar med marginal, ibland kanske lite mkt, men han var ändå väldigt snabb. Hoppade otroligt mjukt och var också i perfekt skick när han besiktades och blev Elsas. Enligt mig är han optimal, har allt en tävlingsponny ska ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0