JAG SKA BLI BRA PÅ ATT...

... Räkna!
Under hela min ponnytid har jag gått på känsla, sett hur jag ska rida och aldrig velat räkna.
Ingen har ifrågasatt det, då jag faktiskt har ett ganska bra öga och med tex Todd som var som skräddarsydd för mig, så var det ju ett koncept som fungerade. 
Men nu när jag sitter på min extremt känsliga, lyhörda storhäst på 175 så blir det lite annat. Nu är alla på mig, räkna räkna räkna, för det kommer underlätta när vi kommer upp i stora klasser.
Jag har som sagt alltid föredragit att bara gå på min känsla, men jag förstår verkligen grejen med att räkna. 

När jag räknar galoppsprång mellan hinder så blir jag lite passiv, det är som att min hjärna ställer in sig på att det jag kan inte räcker och jag kan då i vissa stunder bli lite passiv. 
Alltså, jag kan ju rida på en linje och få tex 5, 4 och 6, men ibland känner jag mig mer osäker än jag borde.
Jag inser vikten i att kunna göra det utan några problem, speciellt med en häst som Harry. Därför har jag de senaste veckorna lagt ner en hel del tid med småhinder och tränat, jag ska bli bra på det. 

Något jag även behöver bli bättre på är att inte såga mig själv så mycket, och där är jag väldigt glad att jag har Louise Haaga. Bland det bästa jag gjort är att börja träna för henne. Hon puschar och bryr sig verkligen. Träningen förra veckan var otroligt givande och jag fick verkligen jobba på mina brister, fick övningar att jobba på och lämnade träningen med en väldigt bra känsla.
Så fort det finns möjlighet så ska jag åka dit några dagar och få lite extra hjälp.

Något som är lite synd är just att jag bara har en häst. Jag skulle behöva några till, ha fler att utvecklas med.
Förra helgen gjorde jag en övning jag fick av Louise, med Harry och fick även låna Lothar av Anneli (skriver om det i veckan). 
Jag känner mer motiverad än någonsin, dels för att jag har en häst jag kan forma själv, en häst med massor av kvalité och en tränare som verkligen bryr sig.

Så framöver kommer ni få se en hel del inlägg där jag skriver om just övningar där jag måste räkna. 
Och skulle jag någon gång få ett barn som är intresserad av ridning, då ska hon/han få jobba med det här från början. 




Kommentarer
Postat av: Alva

Åh kan inte du skriva tips på hur du lär dig räkna? Känner igen mig med att bli passiv och suger på att räkna, så tips skulle vara väldigt intressant! :)

2013-10-20 @ 18:16:03
URL: http://alvagotesson.blogg.se
Postat av: Bert

Hatar stor älg häst haha!! Så sjukt svårt att få rätt antal!! Är de 25 /26 blir de 5 och 29 6 XD men är de kortare
Är de ju lite mer viktigt 😁😁 vi hatar avstånd 😂😂!!

2013-10-20 @ 21:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0