HÄSTMÄNNISKOR...

Något jag förundras över är hur folk kan gömma sig bakom "Anonym" och kommentera nedlåtende på andras bloggar, särsklit förekommande är det bland just hästbloggar. 
Vad triggar personer till att göra det? Någon som kan ge en vettig förklaring?
Personligen kommenterar jaginte när någon lägger ut bilder från ett ridpass, eftersom jag inte var där, jag vet inte hur det var i verkligheten. Jag brukar heller inte kommentera när det är filmer, om det inte är för att jag är nyfiken på något eller helt enkelt vill berömma trevlig ridning/fin häst. Det händer bara att jag kommenterar om en kompis har bett mig dela min åsikt till henne/honom om just de bilderna/filmerna.
När man inte vet varför ryttaren gör som den gör, när man inte är på plats när ekipaget tränar, varför lägger man då sig i? Om man inte kan göra det snyggt.
 
Mig har det bara hänt en enda gång, förvånansvärt nog, att någon varit "kritisk". Det var nu senast när jag la ut bilder till rubriken "Framridning", jag trodde inte att jag skulle behöva skriva en lång förklaring på vad jag gjorde på bilderna, utan att det skulle räcka med att Harry var fin, för det är så min bloggtid varit.
Jag kommer heller inte skriva något "svar på tal" då jag inte ser kommentaren som något illa egentligen. Det hon skrev var iaf att jag red honom i hög form och "är inte poängen att få hästen avslappnad", det kommer inte bli något långt utlägg på det.
 
Att mina hästar är avslappnade när jag börjar jobba dom är det nog ingen som varit med mig när jag ridit som säger emot, om du tvivlar är det bara att komma och kolla :), iaf, många är så himla fokuserade på att dääääär ska hästens huvud vara och ingenting annat är rätt. Och just där varierar lite från person till person.
Jag varierar att rida Harry i "högre" och "lägre" form, jag vill att han ska vara lika bekväm och avslappnad i båda, att inget ska vara svårare än det andra.
Vi blandar även en hel del rakrikning och böjning, som Sarah sa sist "du ska både kunna rida hästen rak och ha den så rörlig att det ska kännas som att det nästan inte finns något stopp", dit är Harry på god väg. Variation värderar jag högt och den enda gången jag haft en skadad häst är när han smällde till sitt eget ben. Aldrig (pepparpeppar :) ) har jag haft en häst som varit halt i övrigt, vi åker med hästarna till veterinär och equiterapeut emellanåt för att känna igenom dom. Jag har aldrig haft en häst med någon låsning, och har fått fina ord om att dom är jämnt musklade.
Inte är jag på något sätt extremt duktig, ett proffs eller expert, men någonting rätt borde jag ju göra. 
 
Jag försöker inte lyfta upp mig själv på något sätt, jag har en hel del brister som jag sågar mig själv för och jobbar med dom dagligen. Det jag försöker säga är att vi är så väldigt snabba att leta fel hos andra ryttare, men vad får man egentligen ut av det? 
 
När jag la ut inlägget om händer så skrev Erika till mig på facebook, frågade hur jag tänkte, varför osv. Det ledde till en intressant och för båda givande diskussion, det är så jag tycker att det ska vara. Att man ska vara nyfiken och vilja höra hur personen tänker, då får alla ut någonting av det, istället för en otrevlig stämning.
Många av dessa Anonyma skulle behöva ta några steg upp på trappan och i första hand vara nyfikna och fråga. Man behöver verkligen inte vara en stjärna/proffs för att ha vettiga åsikter och tankar, man kan vara amatör och ha riktigt bra idéer.
 
På vissa bloggar så finns det verkligen de personer som kommenterar som att ryttaren är en idiot och inte vet någonting alls om sin egen häst, istället för att vara otrevlig så bjud in till en diskussion byggd på nyfikenhet.
Alla borde ha det så lungt och moget bland kommentarerna som jag haft, inte för att det direkt öser in kommentarer, men 99.9% av gångerna så är det trevliga och genomtänkta kommentarer. 
 
Nyårslöfte under 2014 och framåt - vara snällare, trevligare och ha en mer positiv inställning. Det tycker iag jag låter som ett bra förslag.
 
Ha en bra kväll!
 
Här är iaf någon som är väldigt snäll, glad och positiv. Riktig bästis.

Kommentarer
Postat av: E

Men att hästar har låsningar hit o dit behöver inte ha något med ridningen att göra. Monika säger ju att alla hästar har det, hör till! Sen kan ju jag tycka att Harry såg jävligt avslappnad ut på bilderna haha.. i Göteborg när Bosty trimmade sin häst red han med krandar, men istället för tygel i stången hade han bara en graman, ingen ska klaga på att Harry inte va avslappnad my god

Svar: Ja absolut, jag menade lite mer grövre som ska vara möjliga att rida igenom :) det va ju intressant!! Hehe ja jag tror inte Harry lider så mkt
Amanda

2014-01-07 @ 22:13:11
URL: http://erikabergqvist.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0