KÄNSLIG VS STUM HAND

Igår reflekterade jag över något som jag vanligtvis inte brukar fundera så mycket över. För några dagar sedan red jag utan handskar, vilket jag vanligtvis inte gör så det resulterade i skavsår. 
Igår såg jag att några andra lagt ut bilder på skavsår som dom har fått, då slog det mig vilken stor skillnad det var på vart såren satt.
Då började jag tänka på det här med händer i ridning. Min bästa egenskap inom ridningen är nog just mina händer, dom är väldigt mjuka och rörelserna blir naturliga, hade det inte varit så, då hade jag aldrig kunnat haft Harry, för han skulle skicka mig till Kiruna om jag ens tog "normalt" i honom. 
Iaf, titta på de här bilderna (obs, det var väldigt svårt att fota i en vinkel så man såg på ett ungefär)


Nu blir det ju som sagt lite knas när man ska ta bilden själv och min hand ser mobbad ut haha... Men iaf, jag tror att de flesta ser. 
Det här är ungefär hur jag har tygeln, relativt högt upp på fingrarna.

Här är ett annat vanligt exempel:

Ser ni skillnaden?
På den övre bilden så kommer alla mjuka rörelser du gör med fingrarna att uppfattas av hästen, och på den undre så får man ett järngrepp, kanske är det så att man inte märkt det, men det får man. Har du tygeln så långt ner i handen så kommer du bli stum och väldigt lätt bli dragandes i hästens mun, för den kommer ju inte reagera på smågrejer, för det sker ju i fingrarna->topparna.
En sån liten grej, bara någon cm skillnad och det kan ändra så enormt mycket.
Jag kan lova att skulle jag flytta ner tygeln i handen, då skulle Harry inte gå en meter eller skicka mig i backen, för han får ett jäkla humör om man är hårdhänt (ganska snäll, men han är ju känslig som jag vet inte vad). Det är så roligt att ha en sån häst som honom, för jag får lära mig rida med mycket känsla, har nog aldrig lärt mig så mycket på så kort tid som nu med honom.

Sedan finns det alltid dom som sliter och drar, oavsett vart dom har tygeln, men den diskussionen vill jag inte ens ge mig in på.
Jag är 110% övertygad om att man kan få i princip alla hästar känsliga, kanske inte som Harry eller som Todd/Calle, men till en viss nivå kan man få alla. Man ska inte behöva slita i någon häst.
Hur hästen blir/är, det är resultat av det jobb du gör/gjort och den tid du är/varit beredd på att lägga på detaljerna.

Kommentarer
Postat av: engman

jag skulle behöva få bert känslig utan att behöva använda pelham hehehe, fast de där med tyglarna så fattar jag precis vad du menar. Har fått tygeln sådär någon gång när jag tappat den och de går ju typ inte att rida då :o

2013-11-05 @ 13:22:29
Postat av: bitch

Jag tror iofs att det blir svårare att inverka med resten av kroppen om man har tygeln som exempel 1.. om man tar i tygen ska ju kraften gå genom underarmarna och ut i magmusklerna (inte på Räbi, där är det 100% jävla armuskler). På bild nummer två är det nog också lättare att få en mer korrekt handled, så att den inte blir överböjd.

2013-11-06 @ 07:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0