SVAR

Jag tror iofs att det blir svårare att inverka med resten av kroppen om man har tygeln som exempel 1.. om man tar i tygen ska ju kraften gå genom underarmarna och ut i magmusklerna (inte på Räbi, där är det 100% jävla armuskler). På bild nummer två är det nog också lättare att få en mer korrekt handled, så att den inte blir överböjd.


Det skulle jag inte påstå alls, eftersom (jag anser iaf) att man får en mer avslappnad kropp och det är betydligt lättare att kontrollera just en avslappnad kropp.
Jag har aldrig stött på ett problem med att få en överböjd handled, vet heller ingen annan som får något större problem med det, men någon har det säker.
Grejen med att ha tygeln i fingrarna är ju att rörelsen kommer direkt till tygeln, har du den närmre handflatan så blir det mycket mindre effekt, för det är inte därifrån rörelsen kommer (om man inte sliter). Det kanske inte känns så som jag beskriver i början om man inte är van vid att rida så, men om man lär sig ha händerna stadiga i det läget, så är jag fullt övertygad om att man får en mycket känsligare hand. 
Nu säger jag inte att alla som har tygeln nära handflatan är okänsliga och hårdhänta, eller att det är fel, men att om man lär sig ha tygeln längre ut, så blir man känsligare. Har själv ridit på båda sätt och tycker att det är väldigt stor skillnad.

Lägg ett finger så här i handflatan, rör på de andra fingrarna och observera rörelserna på fingret i handen noga och känn. Inte med en inställning att jag har helt fel, utan bara gör det med ren nyfikenhet.


Gör sedan samma sak i detta läge.
Jag har sagt åt flera personer att göra det här, känner och ser du skillnaden på hur fingret rör sig?
Min uppfattning är iaf att det är en rätt stor skillnad på effekten.
Som du säger så kan det absolut finnas fall där någon böjer handleden för mycket, men om man tränar sig till att vara stabil där, så blir det väldigt bra.
Jag har iaf aldrig fått några klagomål från någon tränare angående mitt tänk, så det fungerar för mig iaf haha :) vet även andra det blivit mycket bättre för när dom jobbat på det, men alla är vi ju olika.

(Min blogg har en bugg, därför det blir olika storlek på texten emellanåt)

Kommentarer
Postat av: Erika again. game is on bitch

(Fyi, jag bråkar inte ;) )
Men man vill ju kunna påverka med fingrarna och det kan man (jag har tygen lite längre upp än du hade på exempel 2). Jag tror många (inte du) har handen som exempel 2 men är så jävla starka i armarna så handen blir ju ashård. Jag tror att det är det som gör att folk har så hårda händer..

När jag satt o red Räbi idag funderade jag på just handen (nu är han o Harry motsatser), men det va svårt att få ett ärligt stöd om man hade tygen ute på fingerspetsarna. Det resulterade i att de va typ omöjligt att kunna inverka med resten av kroppen. Men på Cajsa funkar det nog bättre på. Men för att kunna rida fram ett stöd i handen, det är ju det man alltid strävar efter osv osv, så behöver hästen få ett stöd att våga hålla tag i..

Men sen är ska man ju inte krama om handen som en idiot, jag rider med lite halvöppen och avslappnad hand.

2013-11-06 @ 10:50:08
Postat av: e

Du har den i skarven längta upp, jag har ett hack ner, inte mot handflatan..

2013-11-06 @ 10:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0