LÄS DETTA

Här kommer bidraget som vinnaren av tävlingen skickade in.
Jag tkr verkligen att ni ska läsa ALLT, en hemsk historia och en sjukt stark tjej!
Personligen blev jag grymt rörd och även de av mina vänner som hjälpte mig att välja vinnare.
Emma är verkligen värd att vinna, eller hur?
Tkr att ni borde slänga in massa kommentarer, visa tankar och stöd till denna tjej.
Grymt imponerande och starkt av henne att ge mig tillåtelse att visa det här för er, tänker på dig Emma
www.emmarichter.devote.se .
_

En viktig stund i mitt liv är en stund som förändrat mig på både gått och ont.
En stund som faktiskt är den värsta stunden i mitt liv. Dagen är den 22/10 2010.
Detta är datumet då min 13-åriga kusin Evelina dog i sjukdomen Cystiskt Fibros (lungsjukdom).
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara en sån här otroligt stark händels som detta faktiskt är för någon som inte träffat min kusin..

Men tänk dej att du får veta att du har en obotlig sjukdom som kommer att döda dej, att det ända hopp som återstår är att skriva upp sig på en väntelista för en lungtransplantation. Men du vet att hälften av dem listan hinner att dö medan de väntar. Även om du har"turen" att bli kallad till en transplantation är de bara 50% att du överlever den.
Tänk dej att du är 13 år gammal och måste överväga fördelarna och riskerna med att genomgå en lungtransplantation.
Tänk dej sen att du är den där 13-åringens föräldrar och du vet att om hon säger nej så blir det ingen transplantation även om det innebär att hon dör. Evelina var alltså personligen tvungen att godkänna en transplantation som kunde förbättra hennes livskvalite men som också kunde döda henne.
Evelina var livrädd för tanken att skriva upp sig på listan, ändå hade hon fått beskedet att hon inte skulle klara sig utan den. Jag tror aldrig någonsin man kan föreställa sig den situationen, att behöva fatta ett beslut som innebär att man kan mista sitt eget liv.
Det jobbigaste för Evelina var att acceptera att ett annat barn var tvungen att dö för att hon skulle få leva..
Evelina gillade inte att prata om transplantationen med sin mamma och pappa. Men hon brukade prata med mig om den. Jag minns alla gånger vi suttit där hand i hand och lagt fördelar mot nackdelar. Vi målade alltid upp en bild i vår fantasi hur hennes liv skulle bli efter transplantationen.
Hennes absolut största dröm var givetvis att bli frisk, att få leva ett normalt liv som tonåring. Men det var en dröm som förblev en dröm för Evelina.
Hon fick aldrig uppleva livet efteråt.
Eftersom jag var den enda som Evelina pratade med om transplantationen så spelade mina åsikter in otroligt mycket i hennes beslut. Jag lägger allt för ofta skulden på mig själv eftersom att Evelina inte överlevde. Tänk om hon inte lyssnat på mig, hade hon kanske valt annorlunda då? Och hur hade henns liv sätt ut då? hade hon fortfarande kämpat mot sjukdomen som tillsist tog hennes liv? Jag har så mycket frågor utan svar.   Jag och Evelina var inte bara kusiner vi var också bästa vänner. Vi hade samma intressen, våra hästar stod i samma stall och vi träffades varje dag. Vi blev i slutet som två riktigt taihta systrar. Det sista Evelina sa till mej var att om jag dör så måste du fortsätta ta hand om mig som att jag fortfarande lever. Du måste berätta för mamma, pappa och mina syskon att jag älskar dom 10000 gånger om. Och Smile du måste ta hand om Smile, jag vill inte att någon annan än du ska ha honom. Jag vill se er tillsammans på tävlingsbanorna. Och Emma glöm aldrig det att jag alltid finns med dej och älskar dej.
Det är inte bara de att min 13 åriga kusin lämnade världen som satte spår i mig. Det var oxå min bästa vän och  en otroligt stark människa som inte fick chansen att möta det riktiga livet.
Jag har fått en större inblick hur otroligt orättvist världen faktiskt är.
jag skriver inte den här texten i faktum att vinna tävlingen. Även fast Smile ( Evelinas ponny) skulle vara otroligt fin i de. Kärleken mellan häst och ryttare är otroligt stark och jag ser fortfarande hoppet i Smiles ögon att Evelina ska komma tillbaka. Jag skriver den här texten för att väcka tankar hos andra och för att Evelina betyder otroligt mycket för mig.
Jag tycker också att vi människor ska sluta vara så otroligt otacksamma. Lever man ett friskt liv är man lyckligt lottad. Vi människor är så konstiga vi lägger ner all energi och kraft på det vi inte har istället för att vara glada över det vi faktiskt har.
Det här är en händelse i mitt liv som självklart förstört mig otroligt, men samtidigt har jag blivit otroligt tacksam till livet. Jag har lärt mig att man inte ska ta något för givet. Att man ska leva i stunden och som att varje dag vore ens sista. Man vet inte vad som händer imorgon. Jag vet att Evelina alltid finns där för mig, men jag saknar hennes närvaro otroligt mycket.
Hoppas att du/ ni efter att ha läst den här texten förstår vilken stark händelse detta faktiskt är och hur otroligt mycket Evelina betytt/ betyder för mig.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Herregud vad sorgligt, bra skrivit!

Fler borde tänka så, livet är ingen självklarhet..

2011-10-30 @ 22:57:09
Postat av: Johanna

åhh, alla tankar till henne, grymt bra skrivit.

började gråta när jag läste textan..

2011-10-31 @ 17:09:02
Postat av: danielle

Sjukt bra skrivit!

Tänker på dig Emma!

har själv varit med om när min bästa vän dog av att hon ramla med cyckelen och fick cyckelstyre i magen då hon var 9 år !

Kommer aldig glömma henne

2011-11-01 @ 11:12:49
URL: http://elitryttarna.devote.se
Postat av: elin

sjukt sorgligt och sjukt bra skrivet!

Stark tjej! <3

2011-11-01 @ 14:19:02
Postat av: Elsa

Åh vad sorgligt,började gråta när jag läste texten!Tänker på dig Emma!

2011-11-01 @ 16:13:55
Postat av: Maja

Fyy vad hemskt.. Jag har aldrig varit med om något liknande men fyyy alltså. Började storgråta när jag läste och helt plötsligt kändes det som att det var min bästa vän som dött.. Grymt bra skrivet och fortsätt vara lika stark!

2011-11-01 @ 16:30:21
URL: http://majanordlof.blogg.se/
Postat av: Isabella Bergh

sjukt bra skrivit! Usch va hemskt, fick nästan tårar i ögonen..

2011-11-01 @ 16:49:19
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: Madde

Oj, vet inte vad jag ska säga. Man blir tårögd. Riktigt bra skrivet! Förstår att den tjejen ändrat inställning till livet efter en sådan sak. Bara efter att ha läst texten börjar man fundera och tänka om. Jag ska tänka/läsa på den där texten fler gånger, så att man hela tiden blir påmind! Som sagt, livet är ingen självklarhet.. <3

Riktigt stark tjej!

En sån här grej är rätt ofattbart..

2011-11-01 @ 19:12:17
URL: http://teammagne.blogg.se/
Postat av: Caroline

<3

2011-11-01 @ 19:15:16
Postat av: Elise

Vet inte om det värsta med texten var att inse att en 13 årig tjej inte få chansen att växa upp eller om de var att tänka på alla folk som blev inblandade i hennes död? Sjukt sorgligt, orättvist!!!

Emma är ett tecken på att man kan vända sina motgångar till styrka! Kommer läsa denna text fler gånger, tro mig!

2011-11-01 @ 19:56:00
Postat av: estelle

shiit va hemskt! ;( stakarn! vet du om hon har kvar Smile?

2011-11-01 @ 20:45:53
URL: http://estelleholmberg.blogg.se/
Postat av: Annnaaaa

...

Hemskt!!

Var de svårt att välja ut en vinnare?

Eller var de ganska självklart att hennes var bäst?

Verkligen värd det iallafall <3

2011-11-01 @ 23:16:30
Postat av: Anonym

Okej, jag ska inte förklara mig för någonting!



När jag skrev den här texten och skickade in den till Amanda var somsagt min tanke inte att vinna tävlingen. Syftet var inte heller att andra ska tycka synd om mig eller något liknande.

Sanningen är faktiskt att jag i de flesta fall önskar att ingen visste. När folk kommer och klappar en på axeln och ser medlidande ut.Snälla jag vet att jag är ledsen, ingen behöver påminna mig om det..

Grejen var att man skulle skriva om en händelse som betyder något, och för mig är de här med min kusin självklart en stark händelse i livet.

Anledningen att jag lät Amanda både lägga upp texten och länka mig var för att jag vet att de finns många där ute som precis som mej mist någon som står en nära. De kan vara de svåraste som finns att prata om, jag vet också att min text kunde varit bättre och jag vet att den är långt ifrån felfri. Men det var också den här händelsen. Jag har svårt att skriva ner mina tankar på ett papper.

Jag lät Amanda länka min blogg för jag tycker man ska kunna stå för vad man skrivit, och det gör jag verkligen.



Tack alla ni som visar att ni bryr er, varenda ord ni skriver betyder otroligt mycket! <3

2011-11-02 @ 07:11:21
URL: http://www.emmarichter.devote.se
Postat av: Alexandra

att hon klara att skriva texten... <3

R.I.P Evelina<3 tänker på dig Emma. Verkligen värd att vinna:D

2011-11-02 @ 10:29:12
URL: http://flema.blogg.se/
Postat av: Pinglorna

Hej, skriver man så?

Iallafall det är Emmas vänner som tänkte kommentera detta inlägg. Vi fick höra av en annan kompis att Emma har delat med sig av sin historia här till er. Vi själva är inte speciellt hästintresserade Vill först bara poängtera att de hon har skrivit om bara är en liten del av det hon fick uppleva då.

Vi är hennes vänner och också dom som står henne närmast.

Emma är den starkaste människan som vi alla någonsin träffat.vi har alltid funnits där för henne för de är de man har vänner till. Och till den som kommentera att de kändes fejk, vi kan bara säga att du har helt fel, det här är så nära sanningen man bara kan komma. Tyvärr!!



Vi får se om Emma kommer se våran kommentar eller inte men vi älskar henne 10000 gånger om, och av henne har vi fått lära oss otroligt mycket. Tillomed vi ser livet på ett annorlunda sätt.



Ps glöm aldrig att äkta vänner är dem som finns där när man behöver de som mest!! // pinglorna .

2011-11-03 @ 11:31:36
URL: http://www.powerpuffpinglorna.devote.se
Postat av: Kajsa

Vad var de för tävling? Vad vann hon?

Hemsk text!! Kramis<3

2011-11-03 @ 17:46:44
Postat av: Emma

Åhh, mina fina powerpuffpinglor, hur hitta ni ens hit?

Blir så otroligt glad för varenda kommentarer jag fått av alla.

Om de inte vore för er mina pinglor skulle jag inte varit den jag är idag! Ni har verkligen varit ljuset när allt varit som mörkast!

Ni är helt otroliga!!



Ni som frågat om jag har kvar Smile, och ja de har jag.

Han är min häst nu men jag tävlar honom inte längre, jag gav det ansvaret till min plastsyster när jag gick från ponny till häst.

Tack än en gång!

2011-11-04 @ 15:38:41
URL: http://www.emmarichter.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0