STILBEDÖMNING...

Jag värdesätter min ponnytid väldigt högt och ser tillbaka på den med glädje och tacksamhet.Fast jag har synpunkter på det här med stilbedömning, jag startade mitt första SM samma år som de införde stilbedömningen. Då var det även avgörande för alla kategorier.
Man märkte ett tydligt mönster att de som startade i början av startfältet blev lite mer sågade än övriga, det blev liksom "uppvärmningen", ju längre det gick, desto högre stilpoäng blev det, med vissa undantag.

Jag startade i kategori C och blev väldigt fundersam över protokollen jag hämtade ut, dessa två personer hade alltså tittat på samma ritt. Domare 1 klagade på att jag hade alldeles för högt tempo, medan domare 2 tyckte att tempot var jättebra och att jag skulle fortsätta så. Det var kommentarerna om min ritt, jag vet inte med er, men för mig var det iaf svårt att hitta någon röd tråd i det hela:
Det jag försöker säga är att ridstilar är en smaksak, vissa gillar lite mer fart, andra gillar lite mer samlat, vissa vill ha ponnyer som liknar storhästar och andra lite grövre "riktiga" ponnyer. Även om man försöker att inte vara lite partisk så har man ju ändå en åsikt och det är ju deras åsikter de ska föra fram. Men tänk om jag råkar gilla att rida i ett högre tempo, för att jag och mina tränare anser att det passar min ponny bäst, ska min chans på medalj då minskas?

Jag vet att man vill främja god ridning och att ge hästarna en trevlig upplevelse, det vill jag med. Men kanske måste man också fundera på hur rimligt det blir att man som människa ska kunna kolla på så pass många ekipage, och bedöma alla rättvist och med upprätthållet fokus. Jag skulle iaf inte klara av att studera ca 40 ekipage och bedöma dom med exakt samma fokus och med en helt neutral tankeställning till vilken typ av häst man föredrar.
Om man tittar på resultaten från inomhus-SM så hade alltså 3an och 4an 0.6, medan 5an och 6an 0.7 efter tre rundor, de som hade 0.7 fick alltså inte chansen att rida om en medalj. Jag har svårt att tro att den där 0.1 som det skiljer, gör dessa två ryttare så mycket sämre att de inte skulle kunna rida en bra och säker omhoppning. Då ställer jag mig frågan, är det verkligen rättvist?
Personligen tycker jag absolut att man kan ha kvar stilbedömningen som "en klass i klassen", på så sätt lyfta fram den goda ridning man vill främja, utan att ta bort möjligheten för alla aktuella att rida om en medalj :) så som man numera har i kat C och D.
Det är tråkigt att höra om ungdomar som lämnar banan i förtvivlan och krossat självförtroende, det är väl inte meningen att vi ska trycka ner dom?
Jag tycker med det sagt att vi borde föra fram att det ska vara väldigt viktigt att de som dömer ska försöka få alla ryttare att lämna banan med en trevlig känsla, ge dom konstruktiv kritik på ett sätt de förstår och känner att det kommer vara värt att jobba vidare på det domarna säger :).

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0