SLUTET PÅ SVENSK RIDSPORT?

Jag har nu både funderat och förundrats över Svrf och deras påhitt.
 
Nu tänker jag inleda med att föra fram vad sport är för mig... Min syn är alltså att sport är hård träning, analysering och tävling, man lägger ner timmar av träning och finlir för att kunna prestera på tävling.
Ju hårdare du tränar och ju mer information du är beredd på att ta in - desto bättre blir du och ju tidigare du börjar, desto fler timmar får du, desto mer lärdom kommer du ha med dig.
 
Jag började rida ponny när jag var runt 6år och spenderat större delen av mitt liv i stall, alltså hade jag missat 6år av erfarenhet och lärdom om jag inte hade fått tävla b-ponny. Inte för att möjligheten till ridning försvinner, i och med att man inte får tävla, men för att det var tävla jag ville. Jag hade inte suttit på hästryggen i 6år och tränat, om jag inte fått komma ut på tävlingar. Sedan tävlar man ju inte som 6åring, men tidigare än 12+. Med handen på hjärtat kan jag säga att jag aldrig, ens i min vildaste fantasi, skulle kunna ha en häst som Harry om det inte vore för alla år på mina ponnyer.
Om det dessutom är så att förbundet vill ha upp barn på storhäst direkt, så känner jag att det snarare kommer att få en dominoeffekt än att ge vår sport en skjuts uppåt. De flesta är inte redo att gå upp på storhäst förrän de är runt 16år. Jag känner även att det kommer bli farligt, om dom tror att barnen från 12års ålder kommer att tidigare lära sig rida bättre om dom sitter på en storhäst så tycker jag att det är sorgligt, jag tror mer att det kommer bli fler olyckor och dödsfall.
 
Här är en bild på mig, 13år och min ena b-ponny
 
Jag skulle inte vilja vara förälder och slänga upp den där lilla ungen på en storhäst, även om jag hade varit en extremt talangfull person, hur skulle det kunna ske utan fara?
Lilla jag på en storhäst och inte ha någon erfarenhet från ponny... Då hade jag nog fått avstå den här sporten, som jag verkligen älskar. Ska vi små människor sluta rida då eller?
Hela ridsporten började gå utför när dom införde stilbedömning som avgörande faktor i ponny-SM. Det är inte för att jag är emot att man ska rida trevligt eller emot stilhoppning, utan för att även tex den lilla tjejen/killen på den galna ponnyn ska få en ärlig chans att ta en medalj, även om domaren inte gillar hästen.
Så att alla ska få en chans, oavsett om dom har en speciell ridstil eller annorlunda häst, så länge hästen inte tar någon skada. Sedan tas det ju även upp att utbilda stildomare, vilket är bra på ett sätt, men å andra sidan så vore det väl bättre att göra en ordentlig satsning på att utbilda tränare efter de visioner vi har och vill eftersträva. En stildomare ser en ritt, kanske 13 språng, lite beroende på vilken tävling han/hon dömer och hur det går för ekipaget. Medan en tränare ser timmar av ekipaget, i mitt huvud blir iaf utvecklingskurvan högre där.
 
Jag läser kommentarer om att b-ponnyryttare sliter och drar i sina ponnyer, även i msvb. Det är kommentarer som gör mig förbannad, klart att det finns någon som gör det och det är tränaren och föräldrarnas ansvar att få slut på det. Ärligt så kan jag säga att jag betydligt oftare ser ryttare som sliter och drar i sina storhästar än ponnyer. Ironiskt nog så är det i väldigt många, inte alla, men i många fall så att de besserwissrar som insisterar om att dessa barn rider så illa, är de jag helst skulle vilja ta av från hästryggen. Varför?
Jo för att jag har sett dom sitta där, med sina stenhårda händer och drar in sina hästar bakom lod med skarpa bett, nej dom kanske inte flaxar, men jag tycker mer synd om deras hästar.
För dessa unga ryttare, iaf 99% av dom vill lära sig att göra rätt, medan dom som klankar ner så mycket på dom, oftast har så enorma tankar om sig själva att det förmodligen inte kommer att ske någon förändring i deras ridning.
 
Som jag nyligen skrev, dominoeffekt, hur tror de egentligen att det kommer bli om dom tar bort b-ponny? Tar man bort en grupp, så kommer det successivt ske en "utrotning" av sporten, ska vi skrämma upp barnen genom att kasta upp dom på större hästar där de känner mindre kontroll än de förmodligen kommer klara av. Faller en så faller så småningom alla.
 
Nu måste vi vara realistiska... Utan mina b-ponnyer så hade jag inte kunna haft mina c-ponnyer och utan dom hade jag inte kunnat haft Harry. Jag har alltid älskat känsliga hästar, men om jag 12år på typ 130 och några få kg, skulle jag ha hoppat upp på Harry direkt så hade jag nog varit skadad för livet, även känsliga stora ponnyer, för att inte tala om Todd, även på en snäll och liten storhäst skulle vara en större risk.
För ärligt, hur skulle det ske utan att öka risken för olyckor? Barnens utveckling kommer bara att ske långsammare, inte förbättras.
Vilket annat vettigt land låter inte barn tävla b-ponny men låter 20åringar tävla mot 13åringar på ponny?
Inget jag kan komma på, men vi verkar ju ha passerat vettigt och landat i crazyville, varför inte låta SD ta över riksdagen också, slå ner folk med järnrör och föra vidare propaganda. Och vad ska vi göra med alla b-ponnyer? Äta upp dom? NEJ TACK.
 
Jag har två tränare som jag tränar för regelbundet och även två andra som jag tränar för så ofta jag får möjlighet, fyra personer och även min mamma, med inriktning hoppning, markarbete mot hoppning och rent markarbete. Perfektionister allihop, som aldrig skulle låta någon slita och dra på deras träningar.
Träning är grunden, rätt träning, det är bra träning som gör skillnaden.
Så låt oss inte diskriminera barn och ungdomar, utan istället ge dom de bästa förutsättningarna vi kan för att dom ska bli stjärnor, och Svrf, det gör vi INTE genom att ta bort vår lärorika ponnytid. Det gör vi genom att få fram bra tränare och låter barnen tävla.
 
Aldrig har jag hört om någon sport som har så mycket problem och tjafs med sitt förbund som ridsporten. Min bror som sysslar med hockey, fotboll och golf brukar skratta, alla jag känner utanför ridsporten skrattar åt hur det går till. Min bror frågade mig senast för några dagar sedan "Varför fortsätter du ens med den där sporten? Det är ju bara en massa skumma påhitt och kostar en j*vla massa pengar". Hade det inte varit för min kärlek till dessa djur och sporten, så som jag känt till den, så skulle jag lämna den här dårsporten. Ett ponnyförbund vore på sin plats. Personligen skulle jag älska att sitta i ett förbund, fast att ta in en 19åring kanske inte blir aktuellt hehe ;)
 
Vi kan inte låta SvRF föra vår sport till graven.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kenth Wasserman

Amanda, jag ser att du och Joy har mycket gemensamt. Svett, blod och tårar samt perfektionism i en salig blandning. Men ni är ju många som är sådana och bland er vet jag att RGB´s, Malins, Henriks och Angelicas arvtagare finns. Förbundet skall tydligen hitta denna arvtagare på något annat sätt... oklart vilket...

2013-11-29 @ 22:30:47
Postat av: Louise

Okej men förklara då varför Kajsa Björe vann stilen på utomhus SM på Zafir som är en extremtsvårriden ponny och "galen"? Domarna är professionella nog att se igenom sånt! Och är man så emot stil på SM, skippa den tävlingen då. Det är så få år det gäller, och när man är så liten är den en säkerhetstsrisk med kvalité på ridningen.

Svar: Jag tänkte mer på en ponny som Bellman, som domarna sågade som sjutton förra året, ska inte han få starta ett sm då eller? Du säger att dom är professionella, men vart är deras utbildning i att bedöma sånt? Dessutom, är det meningen att små barn ska förnedras till gråt av "kända" personer? Sedan gör vår mänsklighet det omöjligt för någon att bedöma alla lika
Amanda

2013-11-30 @ 09:04:54
Postat av: Amanda Anger

Svar till Louise; Kajsa hade kanske vunnit ändå, men då hade även de andra 10 eller 11 som också var felfria på hinder alla omgångar fått en rättvis chans att rida om medaljerna

2013-11-30 @ 09:31:52
Postat av: Jeanette

Jag tror inte alls att detta kommer att påverka svensk ridsport över huvudtaget. Den lilla gruppen ryttare som tävlar Sm på B ponny utgör ju inte någon majoritet av varken seniorhoppryttare eller tävlingsryttare över huvudtaget.
Om man ser till resten av världen där ponnysporten inte alls är speciellt utbredd. I USA är det väldigt vanlig med hunterklasser där barn rider på större ponnyer eller stora hästar. I spanien säger man ofta att man är alldeles för rädd om sina barn för att låta dem rida på ponnyer. Istället rider de på fädernas hingstar, även i shower och tävlingar.
B-ponny tävlingar finns ju kvar, de är ju inte borttagna. Allstå utesluts de inte på något sätt, varken ur tävling eller träning. Så barnen kan lugnt fortsätta att tävla och träna på sina B ponnyer.

2013-11-30 @ 11:16:38
URL: http://www.jeeanette.blogg.se
Postat av: Lina

Kanske är ganska lätt för alla att ta Bosty som ett exempel med det här med stil. Han är otroligt skicklig, men hur många Bosty finns det på världsrankingen? Inte speciellt många. Det är därför inte ett hållbart argument.

2013-12-03 @ 13:21:28
Postat av: Josefine Pehrson

Gud vad du överreagerar. Det är inte utrotning av alla b-ponnys de föreslagit... Och det är inte så att tävlings-erfarenheterna är de enda erfarenheterna.

Svar: Men vad kommer hända då om dom inte får tävlas på? Inte tror jag att alla kommer att behålla sina b-ponnyer och vad kommer hända med aveln? De konsekvensanalyser jag fått fram blir iaf ingenting positivt
Amanda

2013-12-18 @ 17:46:42
URL: http://fantasias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0