TRIMMATRIMMATRIMMA

Den här dagen har jag varit i mer rörelse än gårdagen om man säger så.
Började morgonen i stallet, rakade Harry så nu har han gått från nallebjörn till tävlingshäst.
Därefter hade vi ett väldigt givande markarbetspass.
Joggade igång och ville sedan få lite fart på honom. Gjorde först tempoväxlingar i traven och ville få honom att reagera snabbt. Mjukade även upp honom ordentligt i kroppen genom att överböja honom och få honom runt innerskänkeln. 
Något som är väldigt viktigt att kunna göra, för att kunna få en mjuk och vändbar häst så får det inte finnas något "stopp" i kroppen. 
I galoppen inledde vi med växlingar, men jag ville ha lite mer explosivitet och tryck i honom. Så jag gjorde halt, skrittade och försökte få honom taggad, med lätta beröringar med skänkeln. Gav honom tecken att fatta galopp, gjorde samma sak tills jag fick ett riktigt ordentligt tryck med bakbenen i igångsättningarna. Därefter kunde jag få ordentliga ökningar och minskningar med väldigt små rörelser.
Gjorde lite skänkelvikningar, red i bågar och jobbade hela tiden på att ha koll på bogarna i ett aktiv och engagerat tempo. Det är då man får ut mest, när man kan få hästen så där riktigt engagerad och villig.

Sedan la mamma ut två bommar, 17m, jag valde en galopp och inledde med 6 galoppsprång, kom in fint på första bommen och lyckades hålla samma jämna tempo till nästa bom, gjorde samma sak igen. Ökade sedan trycket med små skillnader i ridningen, tog det på fem och fyra. Sedan varierade vi 4, 6, 5, 6, 4, 5 osv. 
Äntligen börjar jag känna att jag börjar få grepp om det där med att räkna, ha koll på vilken känsla jag ska ha på vilket antal.

Jag ska lägga ut ett exempel på en övning för att komma igång med det, men kan tyvärr inte göra det förrän jag får min dator fixad..

Efteråt övningskörde jag till Västerås och hem.
Resten av kvällen har jag spenderat till att kolla på träningsfilmer och läst artiklar. Vill försöka ta in så mycket kunskap som möjligt, för att kunna göra det så bra som möjligt för Harry och vår utveckling.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0