BORTSKÄMD

Känner mig bortskämd som dag efter dag får hoppa upp och rida Harry, känner mig även lite dryg med mitt eviga tjatande om hur mycket jag älskar honom, men det är svårt att låta bli. Alla borde få ha en häst som honom. 

Igår var han jättepigg när jag skulle rida, hur han fortfarande kan ha en så extrem energi förstår jag knappt, han jobbas på ordentligt nu. Men han har ju blivit mycket starkare så det är väl därför.
Red igång honom med lite lätt arbete, när vi skulle galoppera så var det som att fyra av startskottet för en galoppör, bortsett från att han lyssnade och inte stack iväg i 180 fast han ville. Gjorde några byten, vilket han tyckte var toppen av roligheter och drog några luftiga bocksprång. Är han 8 eller 5?
Fick honom iaf att tygla sin lycka över att få bli riden, gjorde lite övningar som vi red på träningen för Eva-Karin. Flyttade in bakdelen innanför spåret i galoppen i båda varven, skänkelvikningar, rakriktning och att få honom riktigt undan innerskänkeln mm. Vilket han glatt gjorde och matade på väldigt bra i bak.
Gick in på en volt i trav, red honom med vanlig lätt ställning och övergick till att flytta in baken och ha halsen lite utåt. Tillbaka och sedan få honom runt innerskänkeln, medan jag tänker på att skjuta bak ytteraxeln samtidigt som jag ger lite med yttertygeln. Just det där med att ge honom lite ytter gör ganska stor skillnad, jättebra med en häst som är så känslig också, är glad att hon tipsade om det. 
Jag har alltså inte glappande tygel, utan stöd men ger honom mer plats genom att föra den lite framåt, utan att axel och överliv följer med.
Känslan på den hästen alltså...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0