DU DUGER SOM DU ÄR

"Jag är inte fin om jag inte är fixad"
"Jag är inte naturligt vacker"
Några av få meningar som flyger ur munnarna på så många tjejer. Senast för en halvtimme sedan fick jag ett sådant sms från en kompis och det var inte det första idag. 

Är inte det hemskt? Jag vet hur många som helst som inte går en meter utanför huset utan smink, löshår, lösögonfransar, push-up och gud vet vad. Sedan säger dom att dom inte är vackra utan. Har inte dagens samhälle blivit ganska skevt då? Det finns även de som säger att dom är så säkra på deras utseende, men måste kolla sig i spegeln varje kvart, som måste "fixa sig" för att kunna lämna huset. 

Varför intalar sig så många att dom inte är fina om dom inte smetar massa grejer i sitt ansikte? Eller att dom måste vara smala som pinnar för det är ju sånna bilder som bombar instagram.
Varför skulle ni inte vara vackra naturligt? 

Jag tycker att det är skrämmande, att utseendet har blivit så viktigt. Det finns inte många bloggar drivna av tjejer där det inte är bilder på dom få bären som fick bli deras lunch, bilder på modeller som är så ohälsosamt smala att jag skulle vilja se till att dom får hjälp. Det är smink, det är bästa dieten osvosv.

Det är skillnad på att träna för att må bättre och att träna för att bli "snyggare".
Skillnad mellan att göra något litet extra och "fixa sig" hela tiden.

Har haft långa samtal med kompisar för att försöka få dom att inse hur j*kla bra, fina, vackra och mer än dugliga dom är, bara genom att vara sig själva. Att dom inte alltid behöver mer, för det dom har naturligt är bra nog.

Jag blir så arg när någon säger "du kanske borde tänka på vad du äter, byta ut det där mot en sallad kanske", det finns så många som har ätstörningar just nu. Så lätt att falla dit, så istället för att slänga ur dig den där kommentaren så fundera istället på varför du tror att personen äter vad den gör.
Har själv fått höra den meningen, jag som väger 46kg, som knappt har fett på kroppen. Jag ska inte sitta och bara käka sallad om jag inte vill svälta mig själv, jag behöver alla fetter jag trycker i mig. Om jag inte hade varit så trygg och fått höra det, lyssnat och tagit åt mig, då kanske jag hade varit en av dom som fått tvingats in på tvångsmatning.
Sedan finns det motsatta fall också. 

Jag känner så här:
 Har du en stark, tålig kropp som hålls aktiv?
Om ja - bra, var nöjd och glad, det du behöver är en välmående kropp.
Om nej - jobba för att må bra, det viktiga är att må bra, inte att se bra ut.

Jag vill inte höra några "lätt för dig att säga", "det är inte så lätt", "ja men..."

Du ska kunna se dig i spegeln oavsett vilken form din kropp har, helt naturlig och le. Le för att du är du och du är riktigt bra precis som du är.
- inga ursäkter.




Kommentarer
Postat av: Charlotta

Hej! Riktigt bra blogg med fina inlägg! Men jag undrar var du har köpt dina nya ridstövlar? Och vilket märke det är :) dom var jätte fina!

2014-01-29 @ 21:02:42
Postat av: Sandra

Sjukt bra skrivit! :)

2014-02-12 @ 22:10:17
URL: http://sandrabergstrom.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0