STILBEDÖMNING, STILBEDÖMNING... PENGAR?

Debatten kring stilbedömning fortsätter, de flesta är nog eniga om att "stilbedömning" två gånger om året inte kommer göra att vi får en kraftig ökning av toppryttare och ge så mycket bättre ridning. Vi är nog många som är överens om att det ska komma betydligt tidigare och oftare än de två gångerna om året på SM. 
Börja i låga klasser, bygga upp ett fungerande system med positiv inverkan för barn och ungdomar. Flertalet gånger har det nu hänt att barn skickats ut från banan med tårar som forsar ner för deras kinder, efter att dom kritiserats framför publik. Ett system och protokoll som motiverar och faktiskt ger någonting behövs. Jag påpekar igen, att jag fortfarande inte förstår hur kommentaren "du borde ha håret instoppat i hjälmen" ska göra mig till en bättre ryttare.
Eller att ena domaren tyckte att jag red i perfekt tempo och den andra att jag red alldeles för fort.
 
Det skrivs hit och dit om att stilbedömning behövs, jag kan hålla med, men jag har några följdfrågor:
  • Hur ska vi forma bedömningen så att det faktiskt blir någonting givande och för unga förståeligt?
  • Hur ska vi få det att fungera effektivt? Så det inte tar en hel dag att gå igenom en klass, samtidigt som det ska göras ordentligt och konstruktivt.
  • Vem ska betala de blivande kostnaderna?

Jag väntar på att SvRF ska ingå en öppen diskussion kring dessa frågor och faktiskt lyssna på de som berörs.
 
Ridsport är en kostsam sport, jag kan räkna upp en helt gäng med passionerade ryttare som har svårt nog som det ser ut idag att ha råd att tävla. Många vill få tillbaka prispengar på ponny, just pga att det är så pass dyrt att ett extra litet bidrag skulle göra stor skillnad. Men "barn ska inte tävla om pengar" - fast är det verkligen så barnen ser på det? Jag har själv tävlat under en tid då det fanns prispengar på ponny, jag har haft syskon som tävlat när det fanns prispengar på ponny och ingen av oss har från bekant/eget håll uppfattat några större problem.
När pengarna ändå sätts in på tdb i dagsläget, då skulle väl det enda bekymret vara press från föräldrar, men tyvärr tror jag att de föräldrarna som skulle göra det är dom som redan sätter press på sina barn och att det egentligen inte skulle bli någon större skillnad (något som fortfarande inte är bra, men är svårt att få bort). Alla de jag frågat (120 pers) är överens om att kostnaderna att tävla är ett problem och att prispengar skulle göra mer nytta än skada.
 
Om vi nu inför stilbedömning på lägre nivå, vem ska då stå för dessa extra kostnader?
För det kommer att kosta, ska kostnaderna då läggas på utövarna eller ser SvRF det hela som en satsning och bidrar med resurser? 
"Det ska vara som i Tyskland, där satsar dom på stilbedömning", ja det låter väl fint? - Absolut, men... 
Är ridsporten en folksport i Sverige? - Ja!
Är ridsporten en folksport på samma sätt i Tyskland? - Inte riktigt.
 
Jag tycker att vi bör jobba fram ett sätt för att kombindera allt, att behålla ridsport som en folksport (istället för att forma det till en sport för överklassen) och samtidigt satsa framåt för att få fler toppryttare.
 
Nu väntar jag som sagt förväntansfullt på att SvRF ska ingå en en öppen diskussion med utövarna - ridsportens framtid, där åsikter tas emot snarare än att viftas bort. Att en genomtänkt och strukturerad plan byggs upp, med hjälp av utövarna.
 
 

Kommentarer
Postat av: V E N D E L A

Hur bra kan man bli? DU ÄGER

2014-01-23 @ 16:57:47
URL: http://vendelanorea.blogg.se
Postat av: Anna

Jag är mer inom travsporten men måste säga jag håller med dig fullt ut. Har en lillasyster som är i ponnyåren och tävlar. Det du skriver är så sant och helt klart frågor som måste ställas och diskuteras. Det får ju inte bli en sport som ingen har råd med men samtidigt ja vart ska då pengarna komma ifrån? Sen stilbedömningen att man lägger mer grund på ryttaren som sits och så än håret och utseendet på sådant vis.

2014-01-23 @ 22:15:47
URL: http://stallnorm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bloggaaa

2014-01-26 @ 14:58:16
Postat av: Engman

Blogga

2014-01-26 @ 19:54:47
Postat av: Bert

Blogga nuuuuu. Vi vill veta vad du håller på med

2014-01-26 @ 19:55:55
Postat av: Anonym

Skriv om Bert

2014-01-26 @ 19:56:34
Postat av: Ove sundberg

Ja du äger ju på att skriva så skriv

2014-01-26 @ 19:57:39
Postat av: Harry

Lyssna på Ove nu, han är vettig. Lets blogga, skriv hur snygg jag är exempelvis

2014-01-26 @ 20:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0